Қазақстан Республикасының Конституциясы
Көшіру
Посмотреть онлайн файл: Konstituciya.doc
Қазақстан Республикасының Конституциясы
Конституция 1995 жылы 30 тамызда республикалық референдумда қабылданды
Бiз,
ортақ тарихи тағдыр бiрiктiрген
Қазақстан халқы, байырғы қазақ жерiнде
мемлекеттiлiк құра отырып,
өзiмiздi еркiндiк, теңдiк және
татулық
мұраттарына берiлген бейбiтшiл
азаматтық
қоғам
деп ұғына отырып,
дүниежүзiлiк қоғамдастықта лайықты орын
алуды
тілей отырып,
қазіргі және болашақ ұрпақтар алдындағы
жоғары
жауапкершілігімізді сезіне отырып,
өзіміздің егемендік құқығымызды негізге
ала
отырып
осы
Конституцияны қабылдаймыз.
I-бөлім. Жалпы
ережелер
II-бөлім. Адам және азамат
III-бөлім. The president
IV-бөлім. Парламент
V-бөлім. Үкімет
VI-бөлім. Конституциялық кеңес
VII-бөлім. Соттар және сот төрелігі
VIII-бөлім. Жергілікті мемлекеттік басқару және
өзін-өзі басқару
IX-бөлім. Қорытынды және өтпелі ережелер
I бөлім
ЖАЛПЫ ЕРЕЖЕЛЕР
1. Қазақстан Республикасы өзін
демократиялық, зайырлы, құқықтық және әлеуметтік мемлекет ретінде орнықтырады,
оның ең қымбат қазынасы - адам және адамның өмірі, құқықтары мен бостандықтары.
2. Республика қызметінің түбегейлі
принциптері: қоғамдық татулық пен саяси тұрақтылық; бүкіл халықтың игілігін
көздейтін экономикалық даму; қазақстандық патриотизм; мемлекет өмірінің аса
маңызды мәселелерін демократиялық әдістермен, оның ішінде республикалық
референдумда немесе Парламентте дауыс беру арқылы шешу.
Ескерту. 1-баптың
1-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2001.12.21 N 18/2қаулысымен.
1. Қазақстан Республикасы - президенттік
басқару нысанындағы біртұтас мемлекет.
2.
Республиканың егемендігі оның бүкіл аумағын қамтиды. Мемлекет өз аумағының
тұтастығын, қол сұғылмауын және бөлінбеуін қамтамасыз етеді.
3.
Республиканың әкімшілік-аумақтық құрылысы, оның елордасының мәртебесізаңмен
белгіленеді. Қазақстанның елордасыАстана қаласы болып табылады.
4.
Қазақстан Республикасы және Қазақстан атауларының мәні барабар.
Ескерту.
2-баптың 2-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің
2003.04.23 N 4 қаулысымен, өзгерту
енгізілді - ҚР 2007.05.21 N 254Заңымен.
1. Мемлекеттік
биліктің бірден-бір бастауы - халық.
2. Халық билікті
тікелейреспубликалық референдум және еркінсайлау арқылы жүзеге
асырады, сондай-ақ өз билігін жүзеге асыруды мемлекеттік органдарға береді.
3. Қазақстан
Республикасында билікті ешкім де иемденіп кете алMayды. Билікті иемденіп
кетушілік заң бойынша қудаланады.
Халық пен
мемлекет атынан билік жүргізуге Республика The presidentінің, сондай-ақ өзінің
конституциялық өкілеттігі шегінде Парламенттің құқығы бар. Республика Үкіметі
мен өзге де мемлекеттік органдар мемлекет атынан оларға берілген өкілеттіктері
шегінде ғана билік жүргізеді.
4. Республикада
мемлекеттік билік біртұтас, ол Конституция мен заңдар негізінде заң шығарушы,
атқарушы және сот тармақтарына бөліну, олардың тежемелік әрі тепе-теңдік
жүйесін пайдалану арқылы, өзара іс-қимыл жасау принципіне сәйкес жүзеге
асырылады.
Ескерту. 3-баптың
3-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2001.04.12 N 1/2 қаулысымен.
1.
Қазақстан Республикасында қолданылатын құқық Конституцияның, соған сәйкес
заңдардың, өзге де нормативтік құқықтық актілердің, халықаралық шарттары мен
Республиканың басқа да міндеттемелерінің, сондай-ақ Республика Конституциялық
Кеңесінің және Жоғарғы Соты нормативтік қаулыларының нормалары болып табылады.
2. Конституцияның ең жоғары заңды күші
бар және Республиканың бүкіл аумағында ол тікелей қолданылады.
3. Республика
бекіткен халықаралық шарттардың республика заңдарынан басымдығы болады және халықаралық
шарт бойынша оны қолдану үшін заң шығару талап етілетін жағдайдан басқа
реттерде, тікелей қолданылады.
4. Барлық
заңдар, Республика қатысушысы болып табылатын халықаралық шарттар жарияланады.
Азаматтардың құқықтарына, бостандықтары мен міндеттеріне қатысты нормативтік
құқықтық актілерді ресми түрде жариялау оларды қолданудың міндетті шарты болып
табылады.
Ескерту. 4-баптың
3-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2000.10.11 N 18/2, 4-бапқа түсіндірме
берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2009.11.05 N 6 қаулыларымен.
1.
Қазақстан Республикасында идеологиялық және саяси әр-алуандылық танылады.
Мемлекеттік органдарда партия ұйымдарын құруға жол берілмейді.
2.
Қоғамдық бірлестіктер заң алдында бірдей. Қоғамдық бірлестіктер ісіне
мемлекеттің және мемлекет ісіне қоғамдық бірлестіктердің заңсыз араласуына,
қоғамдық бірлестіктерге мемлекеттік органдардың қызметін жүктеуге жол
берілмейді.
3.
Мақсаты немесе іс-әрекеті Республиканың конституциялық құрылысын күштеп
өзгертуге, оның тұтастығын бұзуға, мемлекет қауіпсіздігіне нұқсан келтіруге,
әлеуметтік, нәсілдік, ұлттық, діни, тектік-топтық және рулық араздықты
қоздыруға бағытталған қоғамдық бірлестіктер құруға және олардың қызметіне,
сондай-ақ заңдарда көзделмеген әскерилендірілген құрамалар құруға тыйым
салынады.
4.
Республикада басқа мемлекеттердің саяси партиялары мен кәсіптік одақтарының
қызметіне, діни негіздегі партияларға, сондай-ақ саяси партиялар мен кәсіптік
одақтарды шетелдік заңды тұлғалар мен азаматтардың, шет мемлекеттер мен
халықаралық ұйымдардың қаржыландыруына жол берілмейді.
5.
Шетелдік діни бірлестіктердің Республика аумағындағы қызметі, сондай-ақ
шетелдік діни орталықтардың Республикадағы діни бірлестіктер басшыларын
тағайындауы Республиканың тиісті мемлекеттік органдарымен келісу арқылы жүзеге
асырылады.
Ескерту. 5-баптың
4-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2000.06.07
N 4/2 қаулысымен, өзгерту енгізілді - ҚР 2007.05.21 N 254Заңымен.
1.
Қазақстан Республикасында мемлекеттік меншік пен жеке меншік танылады және
бірдей қорғалады.
2. Меншік міндет
жүктейді, оны пайдалану сонымен қатар қоғам игілігіне де қызмет етуге тиіс.
Меншік субъектілері мен объектілері, меншік иелерінің өз құқықтарын жүзеге
асыру көлемі мен шектері, оларды қорғау кепілдіктерізаңмен белгіленеді.
3. Жер және оның
қойнауы, су көздері, өсімдіктер мен жануарлар дүниесі, басқа да табиғи
ресурстар мемлекет меншігінде болады. Жер, сондай-ақзаңда белгіленген
негіздерде, шарттар мен шектерде жеке меншікте де болуы мүмкін.
Ескерту. 6-баптың
2-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 1999.11.03 N 19/2, 6-баптың 3-тармағына
түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2000.04.13 N 2/2, 2003.04.23 N 4, 6-баптың 1-тармағына
түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2001.04.12 N 1/2қаулыларымен.
1.
Қазақстан Республикасындағы мемлекеттік тіл - қазақ тілі.
2. Мемлекеттік ұйымдарда және жергілікті
өзін-өзі басқару органдарында орыс тілі ресми түрде қазақ тілімен тең
қолданылады.
3. Мемлекет Қазақстан
халқыныңтілдерін үйрену мен дамыту үшін жағдай туғызуға қамқорлық
жасайды.
Қазақстан Республикасы халықаралық
құқықтың принциптері мен нормаларын құрметтейді, мемлекеттер арасында
ынтымақтастық пен тату көршілік қарым-қатынас жасау, олардың теңдігі мен
бір-бірінің ішкі істеріне араласпау, халықаралық дауларды бейбіт жолмен шешу
саясатын жүргізеді, қарулы күшті бірінші болып қолданудан бас тартады.
Ескерту. 8-бапқа
түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2001.04.12 N 1/2 қаулысымен.
Қазақстан Республикасының
мемлекеттік рәміздері - Туы, Елтаңбасы және Гимні бар. Олардың сипаттамасы және
ресми пайдаланылу тәртібіконституциялық заңмен белгіленеді.
Ескерту. 9-бапқа өзгерту
енгізілді - ҚР 2007.05.21 N 254Заңымен.
II бөлім
АДАМ ЖӘНЕ АЗАМАТ
1.
Қазақстан Республикасының азаматтығызаңға
сәйкес алынады және тоқтатылады, ол қандай негізде алынғанына қарамастан,
бірыңғай және тең болып табылады.
2.
Республиканың азаматын ешқандай жағдайда азаматтығынан, өзінің азаматтығын
өзгерту құқығынан айыруға, сондай-ақ оны Қазақстаннан тыс жерлерге аластауға болMayды.
3.
Республика азаматының басқа мемлекеттің азаматтығында болуы танылMayды.
Ескерту. 10-бапқа түсініктеме берілді - ҚР
Конституциялық Кеңесінің 2003.12.01 N 12қаулысымен.
1.
Республиканың халықаралық шарттарында өзгеше белгіленбесе, Қазақстан
Республикасының азаматын шет мемлекетке беруге болMayды.
2.
Республика өзінің одан тыс жерлерде жүрген азаматтарын қорғауға және оларға
қамқорлық жасауға кепілдік береді.
1.
Қазақстан Республикасында Конституцияға сәйкес адам құқықтары мен бостандықтары
танылады және оларға кепілдік беріледі.
2. Адам құқықтары мен бостандықтары
әркімге тумысынан жазылған, олар абсолютті деп танылады, олардан ешкім айыра
алMayды, заңдар мен өзге де нормативтік құқықтық актілердің мазмұны мен
қолданылуы осыған қарай анықталады.
3.
Республиканың азаматы өзінің азаматтығына орай құқықтарға ие болып, міндеттер
атқарады.
4.
Конституцияда,заңдарда және халықаралық шарттарда өзгеше көзделмесе,
шетелдіктер мен азаматтығы жоқ адамдар Республикада азаматтар үшін белгіленген
құқықтар мен бостандықтарды пайдаланады, сондай-ақ міндеттер атқарады.
5. Адамның және
азаматтың өз құқықтары мен бостандықтарын жүзеге асыруы басқа адамдардың
құқықтары мен бостандықтарын бұзбауға, конституциялық құрылыс пен қоғамдық
имандылыққа нұқсан келтірмеуге тиіс.
Ескерту. 12-бапқа
түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2003.12.01 N 12, 2007.04.18 N 4Қаулыларымен.
1.
Әркімнің құқық субъектісі ретінде танылуына құқығы бар және өзінің құқықтары
мен бостандықтарын, қажетті қорғанысты қоса алғанда, заңға қайшы келмейтін
барлық тәсілдермен қорғауға хақылы.
2. Әркімнің өз құқықтары мен
бостандықтарының сот арқылы қорғалуына құқығы бар.
3. Әркімнің білікті
заң көмегін алуға құқығы бар.Заңда көзделген реттерде заң көмегі тегін
көрсетіледі.
Ескерту. 13-баптың
2-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 1999.03.22 N 7/2, 2002.02.15 N 1қаулыларымен.
1. Заң
мен сот алдында жұрттың бәрі тең.
2. Тегіне, әлеуметтік, лауазымдық және
мүліктік жағдайына, жынысына, нәсіліне, ұлтына, тіліне, дінге көзқарасына,
нанымына, тұрғылықты жеріне байланысты немесе кез келген өзге жағдаяттар бойынша
ешкімді ешқандай кемсітуге болMayды.
Ескерту. 14-баптың 1
және 2-тармақтарына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің
1999.03.10 N 2/2, 14-баптың 1-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің
1999.03.22 N 7/2қаулыларымен.
1.
Әркімнің өмір сүруге құқығы бар.
2. Ешкімнің өз бетінше
адам өмірін қиюға хақысы жоқ. Өлім жазасы адамдардың қаза болуымен байланысты
террористік қылмыстар жасағаны үшін, сондай-ақ соғыс уақытында ерекше ауыр
қылмыстар жасағаны үшін ең ауыр жаза ретінде заңмен белгіленеді, ондай жазаға
кесілген адамның кешірім жасау туралыөтініш ету хақы бар.
Ескерту. 15-баптың
2-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2003.01.30 N 10 қаулысымен, өзгерту
енгізілді - ҚР 2007.05.21 N 254Заңымен.
1. Әркім
өзінің жеке басының бостандығына құқығы бар.
2.Заңда
көзделген реттерде ғана және тек қана соттың санкциясымен тұтқындауға және
қамауда ұстауға болады, тұтқындалған адамға шағымдану құқығы беріледі. Соттың
санкциясынсыз адамды жетпіс екі сағаттан аспайтын мерзімге ұстауға болады.
3. Ұсталған,
тұтқындалған, қылмыс жасады деп айып тағылған әрбір адам сол ұсталған,
тұтқындалған немесе айып тағылған кезден бастап адвокаттың (қорғаушының) көмегін
пайдалануға құқылы.
Ескерту. 16-бапқа
түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2003.12.31 N 13 қаулысымен, өзгерту
енгізілді - ҚР 2007.05.21 N 254Заңымен.
1. Адамның қадір-қасиетіне қол
сұғылMayды.
2. Ешкімді
азаптауға, оған зорлық-зомбылық жасауға, басқадай қатыгездік немесе адамдық
қадір-қасиетін қорлайтындай жәбір көрсетуге не жазалауға болMayды.
1.
Әркімнің жеке өміріне қол сұғылмауына, өзінің және отбасының құпиясы болуына,
ар-намысы мен абыройлы атының қорғалуына құқығы бар.
2. Әркім өзінің жеке
салымдары мен жинаған қаражатының, жазысқан хаттарының, телефон арқылы
сөйлескен сөздерінің, почта, телеграф арқылы және басқа жолдармен алысқан
хабарларының құпиялылығы сақталуына құқығы бар. Бұл құқықты шектеугезаңда
тікелей белгіленген реттер мен тәртіп бойынша ғана жол беріледі.
3. Мемлекеттік
органдар, қоғамдық бірлестіктер, лауазымды адамдар және бұқаралық ақпарат
құралдары әрбір азаматқа өзінің құқықтары мен мүдделеріне қатысты құжаттармен,
шешімдермен және ақпарат көздерімен танысу мүмкіндігін қамтамасыз етуге
міндетті.
Ескерту. 18-бабы
2-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конститутциялық Кеңесінің 2009.08.20 N 5 Нормативтік қаулысы
1. Әркім
өзінің қай ұлтқа, қай партияға және қай дінге жататынын өзі анықтауға және оны
көрсету-көрсетпеуге хақылы.
2. Әркімнің ана тілі мен төл мәдениетін
пайдалануға, қарым-қатынас, тәрбие, оқу және шығармашылық тілін еркін таңдап
алуға құқығы бар.
1. Сөз
бен шығармашылық еркіндігіне кепілдік беріледі. Цензураға тыйым салынады.
2. Әркімнің заң
жүзінде тыйым салынбаған кез келген тәсілмен еркін ақпарат алуға және таратуға
құқығы бар. Қазақстан Республикасының мемлекеттік құпиясы болып табылатын
мәліметтер тізбесізаңмен белгіленеді.
3.
Республиканың конституциялық құрылысын күштеп өзгертуді, оның тұтастығын
бұзуды, мемлекет қауіпсіздігіне нұқсан келтіруді, соғысты, әлеуметтік,
нәсілдік, ұлттық, діни, тектік-топтық және рулық астамшылықты, сондай-ақ
қатыгездік пен зорлық-зомбылыққа бас ұруды насихаттауға немесе үгіттеуге жол
берілмейді.
1.
Қазақстан Республикасы аумағында заңды түрде жүрген әрбір адам,заңда
көрсетілгеннен басқа реттерде, оның аумағында еркін жүріп-тұруға және
тұрғылықты мекенді өз қалауынша таңдап алуға құқығы бар.
2. Әркімнің
Республикадан тыс жерлерге кетуіне құқығы бар. Республика азаматтарының
Республикаға кедергісіз қайтып оралуына құқығы бар.
1.
Әркімнің ар-ождан бостандығына құқығы бар.
2. Ар-ождан бостандығы құқығын жүзеге
асыру жалпы адамдық және азаматтық құқықтар мен мемлекет алдындағы міндеттерге
байланысты болмауға немесе оларды шектемеуге тиіс.
1.
Қазақстан Республикасы азаматтарының бірлесу бостандығына құқығы бар. Қоғамдық
бірлестіктердің қызметізаңмен реттеледі.
2. Әскери
қызметшілер, ұлттық қауіпсіздік органдарының, құқық қорғау органдарының
қызметкерлері мен судьялар партияларда, кәсіптік одақтарда болмауға, қандай да
бір саяси партияны қолдап сөйлемеуге тиіс.
Ескерту. 23-баптың
2-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2000.07.05
N 13/2 қаулысымен.
1.
Әркімнің еңбек ету бостандығына, қызмет пен кәсіп түрін еркін таңдауына құқығы
бар. Еріксіз еңбекке соттың үкімі бойынша не төтенше жағдайда немесе соғыс
жағдайында ғана жол беріледі.
2. Әркімнің қауіпсіздік пен тазалық
талаптарына сай еңбек ету жағдайына, еңбегі үшін нендей бір кемсітусіз сыйақы
алуына, сондай-ақ жұмыссыздықтан әлеуметтік қорғалуға құқығы бар.
3. Ереуіл жасау
құқығын қоса алғанда,заңмен белгіленген тәсілдерді қолдана отырып, жеке
және ұжымдық еңбек дауларын шешу құқығы мойындалады.
4. Әркімнің тынығу
құқығы бар. Еңбек шарты бойынша, жұмыс істейтіндергезаңмен белгіленген
жұмыс уақытының ұзақтығына, демалыс және мереке күндеріне, жыл сайынғы ақылы
демалысқа кепілдік беріледі.
Ескерту. 24-баптың
2-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 1999.03.10
N 2/2 қаулысымен.
1. Тұрғын
үйге қол сұғылMayды. Соттың шешімінсіз тұрғын үйден айыруға жол берілмейді.
Тұрғын үйге басып кіруге, оны тексеруге және тінтугезаңмен белгіленген
реттер мен тәртіп бойынша ғана жол беріледі.
2. Қазақстан
Республикасында азаматтарды тұрғын үймен қамтамасыз ету үшін жағдайлар
жасалады.Заңда көрсетілген санаттағы мұқтаж азаматтарға тұрғын houseзаңмен
белгіленген нормаларға сәйкес мемлекеттік тұрғын houseқорларынан олардың
шама-шарқы көтеретін ақыға беріледі.
1.
Қазақстан Республикасының азаматтары заңды түрде алған қандай да болсын мүлкін
жеке меншігінде ұстай алады.
2. Меншік, оның ішінде мұрагерлік
құқығына заңмен кепілдік беріледі.
3. Соттың
шешімінсіз ешкімді де өз мүлкінен айыруға болMayды. Заңмен көзделген ерекше
жағдайларда мемлекет мұқтажы үшін мүліктен күштеп айыру оның құны тең бағамен
өтелген кезде жүргізілуі мүмкін.
4. Әркімнің
кәсіпкерлік қызмет еркіндігіне, өз мүлкін кез келген заңды кәсіпкерлік қызмет
үшін еркін пайдалануға құқығы бар. Монополистік қызметзаңменреттеледі әрі
шектеледі. Жосықсыз бәсекегетыйым салынады.
Ескерту. 26-баптың
3-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2000.06.16 N 6/2, 2000.12.20 N 21/2, 2005.07.01 N 4, 2007.05.28 N 5Қаулыларымен.
1.
Неке мен отбасы, ана мен әке және бала мемлекеттің қорғауында болады.
2.
Балаларына қамқорлық жасау және оларды тәрбиелеу - ата-ананың етене құқығы әрі
міндеті.
3.
Кәмелетке толған еңбекке қабілетті балалар еңбекке жарамсыз ата-анасына
қамқорлық жасауға міндетті.
1. Қазақстан Республикасының азаматы жасына келген, науқастанған, мүгедек
болған, асыраушысынан айырылған жағдайда және өзге де заңды негіздерде оған ең
төменгі жалақы мен зейнетақының мөлшерінде әлеуметтік қамсыздандырылуына
кепілдік беріледі.
2. Ерікті әлеуметтік сақтандыру, әлеуметтік қамсыздандырудың қосымша
нысандарын жасау және қайырымдылық көтермеленіп отырады.
Ескерту. 28-баптың 1-тармағына түсініктеме берілді
- ҚР Конституциялық Кеңесінің 1999.03.12 N 3/2 қаулысымен.
1.
Қазақстан Республикасы азаматтарының денсаулығын сақтауға құқығы бар.
2.
Республика азаматтарызаңмен белгіленген кепілді медициналық
көмектің көлемін тегін алуға хақылы.
3.
Мемлекеттік және жеке меншік емдеу мекемелерінде, сондай-ақ, жеке медициналық
практикамен айналысушы адамдардан ақылы медициналық жәрдем алузаңда
белгіленген негіздер мен тәртіп бойынша жүргізіледі.
1. Азаматтардың мемлекеттік оқу
орындарында тегін орта білім алуына кепілдік беріледі. Орта білім алу міндетті.
2. Азаматтың
мемлекеттік жоғары оқу орнында конкурстық негізде тегін жоғары білім алуға
құқығы бар.
3. Жеке меншік оқу
орындарында ақылы білім алузаңмен белгіленген негіздер мен тәртіп бойынша
жүзеге асырылады.
4. Мемлекет
білім берудің жалпыға міндетті стандарттарын белгілейді. Кез келген оқу орнының
қызметі осы стандарттарға сай келуі керек.
1.
Мемлекет адамның өмір сүруі мен денсаулығына қолайлы айналадағы ортаны қорғауды
мақсат етіп қояды.
2. Адамдардың өмірі
мен денсаулығына қатер төндіретін деректер мен жағдаяттарды лауазымды
адамдардың жасыруызаңға сәйкес жауапкершілікке әкеп соғады.
Қазақстан Республикасының азаматтары бейбіт әрі қарусыз жиналуға, жиналыстар, митингілер мен демонстрациялар, шерулер өткізуге және тосқауылдарға тұруға хақылы. Бұл құқықты пайдалану мемлекеттік қауіпсіздік, қоғамдық тәртіп, денсаулық сақтау, басқа адамдардың құқықтары мен бостандықтарын қорғау мүдделері үшінзаңмен шектелуі мүмкін.
1.
Қазақстан Республикасы азаматтарының тікелей және өз өкілдері арқылы мемлекет
ісін басқаруға қатысуға, мемлекеттік органдар мен жергілікті өзін-өзі басқару
органдарына тікелей өзі жүгінуге, сондай-ақ жеке және ұжымдық өтініштер
жолдауға құқығы бар.
2. Республика
азаматтарының мемлекеттік органдар мен жергілікті өзін-өзі басқару органдарын
сайлауға және оларға сайлануға, сондай-ақреспубликалық референдумға қатысуға
құқығы бар.
3. Сот
іс-әрекетке қабілетсіз деп таныған, сондай-ақ сот үкімі бойынша бас
бостандығынан айыру орындарында отырған азаматтардың сайлауға және сайлануға,
республикалық референдумға қатысуға құқығы жоқ.
4. Республика
азаматтарының мемлекеттік қызметке кіруге тең құқығы бар. Government servicesші
лауазымына кандидатқа қойылатын талаптар лауазымдық міндеттердің сипатына ғана
байланысты болады жәнезаңмен белгіленеді.
Ескерту. 33-бапқа
өзгерту енгізілді - ҚР 1998.10.07 N 284 Заңымен.
1. Әркім
Қазақстан Республикасының Конституциясын және заңдарын сақтауға, басқа
адамдардың құқықтарын, бостандықтарын, абыройы мен қадір-қасиетін құрметтеуге
міндетті.
2. Әркім
Республиканыңмемлекеттік рәміздерін құрметтеуге міндетті.
Ескерту. 34-бапқа
өзгерту енгізілді - ҚР 2007.05.21 N 254Заңымен.
Заңды түрдебелгіленген салықтарды, алымдарды және өзге де міндетті төлемдерді төлеу әркімнің борышы әрі міндеті болып табылады.
1. Қазақстан
Республикасын қорғау - оның әрбір азаматының қасиетті парызы және міндеті.
2. Республика
азаматтарызаңда белгіленген тәртіп пен түрлер бойынша әскери қызмет
атқарады.
Қазақстан Республикасының азаматтары тарихи және мәдени мұралардың сақталуына қамқорлық жасауға, тарих пен мәдениетескерткіштерін қорғауға міндетті.
Қазақстан Республикасының азаматтары табиғатты сақтауға және табиғат байлықтарына ұқыпты қарауға міндетті.
1.
Адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтары конституциялық құрылысты
қорғау, қоғамдық тәртіпті, адамның құқықтары мен бостандықтарын, халықтың
денсаулығы мен имандылығын сақтау мақсатына қажетті шамада ғана және тек заңмен
шектелуі мүмкін.
2. Ұлтаралық татулықты бұзатын кез келген
әрекет конституциялық емес деп танылады.
3. Саяси
себептер бойынша азаматтардың құқықтары мен бостандықтарын қандай да бір түрде
шектеуге жол берілмейді. Конституцияның 10; 11; 13-15-баптарында; 16-бабының
1-тармағында; 17-бабында; 19-бабында; 22-бабында; 26-бабының 2-тармағында
көзделген құқықтар мен бостандықтар ешбір жағдайда да шектелмеуге тиіс.
Ескерту. 39-баптың
1-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2007.05.28 N 5Қаулысымен.
III бөлім
ПРЕЗИДЕНТ
1.Қазақстан Республикасының The presidentі - мемлекеттің басшысы, мемлекеттің
ішкі және сыртқы саясатының негізгі бағыттарын айқындайтын, ел ішінде және
халықаралық қатынастарда Қазақстанның атынан өкілдік ететін ең жоғары лауазымды
тұлға.
2. Республиканың The presidentі - халық пен
мемлекеттік билік бірлігінің, Конституцияның мызғымастығының, адам және азамат
құқықтары мен бостандықтарының нышаны әрі кепілі.
3. Республика
The presidentі мемлекеттік биліктің барлық тармағының келісіп жұмыс істеуін және
өкімет органдарының халық алдындағы жауапкершілігін қамтамасыз етеді.
1.
Қазақстан Республикасының The presidentінконституциялық заңға сәйкес жалпыға
бірдей, тең және төте сайлау құқығы негізінде Республиканың кәмелетке толған
азаматтары жасырын дауыс беру арқылы бес жыл мерзімге сайлайды.
2. Республика
The presidentі болып тумысынан Республика азаматы болып табылатын қырық жасқа
толған, мемлекеттік тілді еркін меңгерген әрі Қазақстанда соңғы он бес жыл бойы
тұратын Республика азаматы сайлана алады.
3. Республика
The presidentінің кезекті сайлауы желтоқсанның бірінші жексенбісінде өткізіледі
және ол мерзімі жағынан Республика Парламентінің жаңа құрамын сайлаумен
тұспа-тұс келмеуге тиіс.
3-1. The presidentтің
кезектен тыс сайлауы Республика The presidentінің шешімімен тағайындалады және
конституциялық заңда белгіленген тәртіп пен мерзімде өткізіледі.
4. алып тасталды
5. Voteге
қатысқан сайлаушылардың елу процентінен астамының дауысын алған кандидат
сайланды деп есептеледі. Егер кандидаттардың бірде-бірі көрсетілген дауыс
санын ала алмаса, қайтадан дауысқа салынады, оған көп дауыс алған екі кандидат
қатысады. Voteге қатысқан сайлаушылардың ең көп дауысын алған кандидат
сайланды деп есептеледі.
Ескерту. 41-бапқа
өзгерту енгізілді - ҚР 1998.10.07 N 284 Заңымен, 41-баптың 2-тармағына түсініктеме берілді - ҚР
Конституциялық Кеңесінің 1998.10.09 N 9/2, 41-баптың 1 және 3-тармақтарына түсініктеме берілді -
2005.08.19 N 5қаулыларымен,
өзгерту енгізілді - ҚР 2007.05.21 N 254, 2011.02.02 N 403-IV (алғашқы ресми жарияланған күнінен бастап қолданысқа
енгізіледі) Заңдарымен.
1.
Қазақстан Республикасының The presidentі: "Қазақстан халқына адал қызмет
етуге, Қазақстан Республикасының Конституциясы мен заңдарын қатаң сақтауға,
азаматтардың құқықтары мен бостандықтарына кепілдік беруге, Қазақстан
Республикасы The presidentінің өзіме жүктелген мәртебелі міндетін адал атқаруға
салтанатты түрде ант етемін", - деп халыққа ант берген сәттен бастап
қызметіне кіріседі.
2. Ант беру қаңтардың екінші
сәрсенбісінде салтанатты жағдайда Парламент депутаттарының, Конституциялық
Кеңес мүшелерінің, Жоғарғы Сот судьяларының, сондай-ақ Республиканың бұрынғы The presidentтерінің
бәрінің қатысуымен өткізіледі. Конституцияның 48-бабында көзделген жағдайда
Қазақстан Республикасы The presidentінің өкілеттігін өзіне қабылдаған адам
Республика The presidentінің өкілеттігін қабылдаған күнінен бастап бір ай ішінде
ант береді.
3. Республика
The presidentінің өкілеттігі жаңадан сайланған Республика The presidentі қызметіне
кіріскен кезден бастап, сондай-ақ The president қызметінен мерзімінен бұрын
босатылған немесе кетірілген не ол қайтыс болған жағдайда тоқтатылады.
Республиканың бұрынғы The presidentтерінің бәрінің, қызметінен кетірілгендерден
басқасының, Қазақстан Республикасының экс-The presidentі деген атағы болады.
4. алып
тасталды
5. Бір
адам қатарынан екі реттен артық Республика The presidentі болып сайлана алMayды.
Бұл
шектеу Қазақстан Республикасының Тұңғыш The presidentіне қолданылMayды.
Ескерту. 42-бапқа өзгерту енгізілді - ҚР
1998.10.07 N 284, 2007.05.21 N 254Заңдарымен.
1. Қазақстан Республикасы
The presidentінің өкілді органның депутаты болуға, өзге де ақы төленетін қызметтерді
атқаруға және кәсіпкерлік қызметпен айналысуға құқығы жоқ.
2. алып тасталды
Ескерту. 43-бапқа
өзгерту енгізілді - ҚР 2007.05.21 N 254Заңымен.
Қазақстан
Республикасының The presidentі:
1) Қазақстан халқына елдегі жағдай мен
Республиканың ішкі және сыртқы саясатының негізгі бағыттары туралы жыл сайын
жолдау арнайды;
2) Республика
Парламентіне және оның Палатасына кезекті және кезектен тыс сайлау
тағайындайды; Парламенттің бірінші сессиясын шақырады және оның депутаттарының
Қазақстан халқына беретін антын қабылдайды; Парламенттің кезектен тыс сессиясын
шақырады; Парламент Сенаты ұсынған заңғабір ай ішінде қол қояды, заңды
халыққа жария етеді не заңды немесе оның жекелеген баптарын қайтадан талқылап,
дауысқа салу үшін қайтарады;
3) Парламент
Мәжілісінде өкілдігі бар саяси партиялар фракцияларымен консультациялардан
кейін келісім беру үшін Мәжілістің қарауына Республика Премьер-Министрінің
кандидатурасын енгізеді; Парламент Мәжілісінің келісімімен Республиканың
Премьер-Министрін қызметке тағайындайды; оны қызметтен босатады;
Премьер-Министрдің ұсынуымен Республика Үкіметінің құрылымын айқындайды;
Республиканың Үкімет құрамына кірмейтін орталық атқарушы органдарын құрады,
таратады және қайта құрады, Республика Үкіметінің мүшелерін қызметке
тағайындайды; сыртқы істер, қорғаныс, ішкі істер, әділет министрлерін қызметке
тағайындайды; Үкімет мүшелерін қызметтен босатады; Үкімет мүшелерінің антын
қабылдайды; ерекше маңызды мәселелер бойынша Үкімет отырыстарына төрағалық
етеді; Үкіметке заң жобасын Парламент Мәжілісіне енгізуді тапсырады; Республика
Үкіметі мен Премьер-Министрінің, облыстар, республикалық маңызы бар қалалар мен
астана әкімдері актілерінің күшін жояды не қолданылуын толық немесе ішінара
тоқтата тұрады;
4) Парламент
Сенатының келісімімен Қазақстан Республикасы Ұлттық Банкінің Төрағасын, Бас
Прокурорын және Ұлттық қауіпсіздік комитетінің Төрағасын қызметке тағайындайды;
оларды қызметтен босатады;
5) Республика
The presidentіне тікелей бағынатын және есеп беретін мемлекеттік органдарды құрады,
таратады және қайта құрады, олардың басшыларын қызметке тағайындайды және
қызметтен босатады;
6) Республика
дипломатиялық өкілдіктерінің басшыларын тағайындайды және кері шақырып алады;
7) Орталық сайлау комиссиясының Төрағасын және екі мүшесін, Республикалық
бюджеттің атқарылуын бақылау жөніндегі есеп комитетінің Төрағасын және екі
мүшесін бес жыл мерзімге қызметке тағайындайды;
8)
Республиканың мемлекеттік бағдарламаларын бекітеді;
9) Республика
Премьер-Министрінің ұсынуымен Республиканың мемлекеттік бюджеті есебінен
ұсталатын барлық органдардың қызметкерлеріне арналған қаржыландыру мен еңбекақы
төлеудің бірыңғай жүйесін бекітеді;
10)
республикалық референдум өткізу жөнінде шешім қабылдайды;
11) келіссөздер
жүргізеді және Республиканың халықаралық шарттарына қол қояды; бекіту
грамоталарына қол қояды; өзінің жанында тіркелген шет мемлекеттердің
дипломатиялық және өзге де өкілдерінің сенім грамоталары мен кері шақырып алу
грамоталарын қабылдайды;
12) Республика
Қарулы Күштерінің Жоғарғы Бас Қолбасшысы болып табылады, Қарулы Күштердің
жоғары қолбасшылығын тағайындайды және ауыстырып отырады;
13)
Республиканыңмемлекеттік наградаларымен марапаттайды, құрметті, жоғары
әскери және өзге атақтарды, сыныптық шендерді, дипломатиялық дәрежелерді,
біліктілік сыныптарын береді;
14)
Республиканың азаматтығы, саяси баспана беру мәселелерін шешеді;
15) азаматтарға
кешірім жасауды жүзеге асырады;
16)
Республиканың демократиялық институттарына, оның тәуелсіздігі мен аумақтық
тұтастығына, саяси тұрақтылығына, азаматтарының қауіпсіздігіне елеулі және
тікелей қатер төнген, мемлекеттің конституциялық органдарының қалыпты жұмыс
істеуі бұзылған ретте, Премьер-Министрмен және Республика Парламенті
Палаталарының Төрағаларымен ресми консультациялардан кейін Республика
Парламентіне дереу хабарлай отырып, Қазақстанның бүкіл аумағында және оның
жекелеген жерлерінде төтенше жағдай енгізуді, Республиканың Қарулы Күштерін
қолдануды қоса алғанда, аталған жағдаяттар талап ететін шараларды қолданады;
17)
Республикаға қарсы агрессия жасалған не оның қауіпсіздігіне сырттан тікелей
қатер төнген ретте Республиканың бүкіл аумағында немесе оның жекелеген
жерлерінде әскери жағдай енгізеді, ішінара немесе жалпы мобилизация жариялап,
бұл туралы Республика Парламентіне дереу хабарлайды;
18) өзіне
бағынысты Республика The presidentінің Күзет қызметін және Республикалық ұланды
жасақтайды;
19) Қазақстан
Республикасының Мемлекеттік Хатшысын қызметке тағайындайды және қызметтен
босатады, оның мәртебесі мен өкілеттігінанықтайды; Республика
The presidentінің Әкімшілігін құрады;
20) Қауіпсіздік
Кеңесін және өзге де консультативтік-кеңесші органдарды,
сондай-ақҚазақстан халқы Ассамблеясы менЖоғары Сот Кеңесін құрады;
21) Республиканың
Конституциясы мензаңдарына сәйкес басқа да өкілеттіктерді жүзеге асырады.
Ескерту. 44-бапқа
өзгерту енгізілді - ҚР 1998.10.07 N 284, 2007.05.21 N 254 Заңдарымен.
Ескерту. 44-баптың 13)
тармақшасына - ҚР Конституциялық Кеңесінің 1999.06.30 N 10/2, 2) тармақшасына -
2000.07.03 N 15/2, 9) тармақшасына - 2001.11.12 N 14/2, 44-баптың 2) тармақшасынатүсініктеме берілді -
2010.10.18 N 3Қаулыларымен.
1.
Қазақстан Республикасының The presidentі Конституция мен заңдар негізінде және
оларды орындау үшін Республиканың бүкіл аумағында міндетті күші бар жарлықтар
мен өкімдер шығарады.
2. Конституцияның 53-бабының
4)-тармақшасында көзделген ретте Республика The presidentі заңдар шығарады, ал
61-баптың 2-тармағында көзделген ретте Республиканың заң күші бар жарлықтарын
шығарады.
3.
Республиканың The presidentі қол қоятын Парламент актілері, сондай-ақ Үкімет
бастамасымен шығарылатын The presidentтің актілері тиісінше осы актілердің
заңдылығы үшін заңдық жауапкершілік жүктелетін Парламенттің әр Палатасының
Төрағаларының не Премьер-Министрдің алдын ала қолдары қойылып тиянақталады.
Ескерту. 45-баптың
2-тармағына түсініктеме берілді - ҚР Конституциялық Кеңесінің 2000.07.03 N 15/2, N 5Нормативтік
қаулыларымен.
1.
Қазақстан Республикасының The presidentіне, оның абыройы мен қадір-қасиетіне
ешкімнің тиісуіне болMayды.
2. Республика The presidentі мен оның отбасын
қамтамасыз ету, оларға қызмет көрсету және қорғау мемлекет есебінен жүзеге
асырылады.
3. Осы баптың
ережелері Республиканың экс-The presidentтеріне қолданылады.
4. Қазақстанның Тұңғыш
The presidentінің мәртебесі мен өкілеттігі Республика Конституциясымен жәнеконституциялық
заңмен айқындалады.
Ескерту. 46-бапқа
өзгерту енгізілді - ҚР 2007.05.21 N 254Заңымен.
1.
Қазақстан Республикасының The presidentі науқастануына байланысты өзінің
міндеттерін жүзеге асыруға қабілетсіздігі дендеген жағдайда қызметінен
мерзімінен бұрын босатылуы мүмкін. Бұл ретте Парламент әр Палата депутаттарының
тең санынан және медицинаның тиісті салаларының мамандарынан тұратын комиссия
құрады. Мерзімінен бұрын босату туралы шешім Парламент Палаталарының бірлескен
отырысында комиссияның қорытындысымен белгіленген конституциялық рәсімдердің
сақталғаны туралы Конституциялық Кеңес қорытындысы негізінде әр Палата
депутаттары жалпы санының кемінде төрттен үшінің көпшілігімен қабылданады.
2. Республиканың The presidentі өзінің
міндеттерін атқару кезіндегі іс-әрекеті үшін тек қана мемлекетке опасыздық
жасаған жағдайда жауап береді және бұл үшін Парламент оны қызметінен кетіруі
мүмкін. Айып тағу және оны тексеру туралы шешім Мәжіліс депутаттарының кемінде
үштен бірінің бастамасы бойынша депутаттардың жалпы санының көпшілігімен
қабылдануы мүмкін. Тағылған айыпты тексеруді Сенат ұйымдастырады және оның
нәтижелері Сенат депутаттары жалпы санының көпшілік даусымен Парламент
Палаталары бірлескен отырысының қарауына беріледі. Бұл мәселе бойынша
түпкілікті шешім айып тағудың негізділігі туралы Жоғарғы Сот қорытындысы және
белгіленген конституциялық рәсімдердің сақталғаны туралы Конституциялық
Кеңестің қорытындысы болған жағдайда әр Палата депутаттары жалпы санының
кемінде төрттен үшінің көпшілік даусымен Парламент Палаталарының бірлескен
отырысында қабылданады. Айып тағылған кезден бастап екі ай ішінде түпкілікті
шешім қабылдамау Республика The presidentіне қарсы тағылған айыптың күші жойылған
деп тануға әкеп соғады. Республиканың The presidentіне мемлекетке опасыздық жасады
деп тағылған айыптың қабылданбауы оның қай кезеңінде де осы мәселенің қаралуына
себепші болған Мәжіліс депутаттарының өкілеттігін мерзімінен бұрын тоқтатуға
әкеп соғады.
3. Республика
The presidentін қызметі